Monday 19 December 2011

Adakah kita shukur pada Allah swt. kekayaan yang diberi-Nya

Kita tak pernah memahami apa kelemahan kita

Allah swt. telah mencipta bumi dan kekayaan di muka bumi ini , pernahkah kita bersukur pada Allah swt. Masih banyak lagi yang gilakan kekayaan termasuklah diri saya sendiri. Adakah kita tahu esok apa yang akan berlaku adalah kehendah Yang Maha Esa .

Di sini saya ingin menerangkan apa yang saya telah tulis di blog tadi iaitu ( Allah swt. mencipta manusia dan bumi )

1. Bahwasanya hikmah yang terkandung dalam perintah-perintah dan larangan-larangan Allah swt. dan dalam apa yang diciptakannya kadangkala tidak atau belum dapat dicapai oleh otak manusia bahkan oleh makhluk-Nya yang terdekat, sebagaimana dialmi oleh para malaikat takala diberitahu bahawa Allah swt. akan menciptakan manusia-turunan Adam-untuk menjadi khalifah-Nya di bumi, sehigga mereka seakan-akan berkeberatan dan bertanya-tanya mengapa dan untuk apa Allah swt. menciptakan jenis makhluk lain daripada mereka yang sudah patuh ,rajin beribadah, bertasbih, bertauhid dan mengagungkan nama-Nya.

2. Bahwasanya manusia walaupun ia telah dikurniai kecerdasan berfikir dan kekuatan fisk dan mental, ia tetap mempunyai beberapa kelemahan yang melekat pada dirinya, seperti sifat lalai, lupa dan khilaf. Hal mana telah terjadi  pada diri Nabi Adam as. yang walaupun ia telah menjadi manusia yang sempurna dan dikaruniai kedudukan yang istimewa di syurga, ia tetap tidak terhindar dari sifat-sifat manusiawi yang lemah. Ia telah lupa dan melalaikan peringatan Allah swt. kepadanya tentang pohon yang terlarang dan tentang Iblis yang menjadi musuhnya dan musuh seluruh keturunannya, sehingga terperosok ke dalam jalan tipu dayanya dan terjadilah pelanggaran pertama yang dilakukan oleh manusia terhadap larangan Allah swt.

3.Bahwasanya seseorang yang terlanjur melakukan maksiat dan berbuat dosa, tidaklah ia sepatutnya berputus asa dari rahmat dan ampunan Tuhan, asalkan ia sedar akan kesalahannya dan bertaubat tidak akan melakukannya kembali. Rahmat Allah swt. dan maghfirah-Nya dapat mencakup segala dosa yang diperbuat oleh hamba-Nya - kecuali syrik - bagaimana pun dosa itu asalkan diikuti kesedaran bertaubat dan pengakuan bersalah.

4.Sifat sombong dan congkak selalu membawa akibat kerugian dan kebinasan, bagi empunya. Lihatlah Iblis  yang turun dari singgasananya, dicabut kedudukan sebagai seorang malaikat dan di usir oleh Allah swt. dari syurga dengan disertai kutukan dan laknat yang akan melekat kepada dirinya higga hari Qiamat. kerana kesombongannya dan kebanggaannya dengan asal-usulnya sehingga ia menganggap dan memandang rendah kepada Nabi Adam as. dan menolak untuk menghormatinya walaupun diperintahkan oleh Allah swt.


Wahai muslimim dan muslimat , apa yang berlaku dinegara kita tuduh-menuduh, caci-mencaci,fitnah, tamak, pecah amanah, gilakan kekayaan dan banyak lagi.


APA YANG AKAN BERLAKU DI NEGARA KITA IN HANYA ALLAH S.W.T. YANG TAHU. SAYA CUMA MEMBERI PERINGATAN PADA DIRI SAYA , SAUDARA DAN SUADARI 


kalau ada kesalahan sila betulkan saya...................................

No comments:

Post a Comment