Monday 19 December 2011

Allah mencipta manusia dan bumi

 Allah swt. menciptakan manusia

Setelah Allah swt. menciptakan bumi dengan gunung-ganangnya, laut-lautannya dan tumbuh-tumbuhan, menciptakan langit dengan matahari, bulan dan binatang-binatangnya yang gemerlapan, menciptakan malaikat-malaikatnya - ialah sejenis makhluk halus yang diciptakan untuk beribadah, menjadi perantara antara Zat yang Maha Kuasa dengan hamba-hamba terutama para Rasul dan Nabinya - maka tibalah kehendak Allah swt. untuk menciptakan sejenis makhluk lain yang akan menghuni dan mengisi bumi, memeliharanya, menikmati tumbuh-tumbuhannya, mengelola kekayaan yang terpendam di dalamnya dan berkembang biak turun-temurun, waris mewarisi sepanjang masa yang telah ditakdirkan baginya.

Malaikat kuwathir atas penciptaan makhluk tersebut.  Allah berfirman, menghilangkan kekuwathiran para Malaikat itu: " Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui dan Aku sendirilah yang mengetahui hikmat penguasaan bani Adam atas bumi ku. Bila Aku telah menciptakannya dan meniupkan roh kepadanya, bersujudlah kamu di hadapan makhluk baru itu sebagai penghormatan dan bukan sebagai sujud ibadah, kerana Allah swt. melarang hamba-Nya beribadah kepada sesama makhluk-Nya.
Syahdan diciptakanlah Adam oleh Allah swt. dari segumpal tanah liat, kering dan lumpur hitam yang berbentuk. Setelah disempurnakan bentuknya ditiupkanlah roh- ciptaan- Tuhan kedalamnya dan berdirilah ia tegak menjadi manusia yang sempurna. Selepas itu Iblis membangkang, Adam dan Hawa dikeluarkan dari syurga dan kedua-dua mereka diturunkan ke bumi.

Saya akan sambung blog yang akan datang :  Kisah Habil dan Qabil putera Nabi Adam as.

                    

No comments:

Post a Comment